Akutte situasjoner - Lillesand Tannlegesenter
BESTILL TIME
37 27 05 12 Man 08 – 16|Tir – Tor 08 – 16|Fre  08 – 15

Akutte situasjoner

Om det oppstår noe akutt, for eksempel tannverk, tannskade, mistet fylling eller lignende, vil vi gjøre alt vi kan for å gi deg time samme dag. Dersom det oppstår alvorlig tannskade som ikke kan vente til neste dag, bør du prøve å kontakte en av tannlegene hos oss privat. Vi kan gi råd og være behjelpelig med å vurdere om det er behov for behandling umiddelbart, eller om dette kan vente til neste ordinære arbeidsdag.

Du bør ikke ignorere skader og smerter i munnen. Da kan nerver og blodårer bli ødelagt, og du kan risikere å få en infeksjon. Hvis en infeksjon ikke blir behandlet, kan den spre seg videre i kjeven. Jo fortere en tannlege får sett på skaden, jo bedre er det. På den måten kan skade og behandlingsomfang reduseres.

Hva du bør gjøre når du har slått ut en tann etter fall eller slag:

• Ring med en gang for en akutt tannlegetime
  • Hold på tannkronen, ikke roten, slik at du ikke skader cellene på tannroten
  • Skyll tannen i vann hvis den er skitten, ikke skrubbe
  • Legg tannen i munnen for å holde den fuktig, evt. melk, den må ikke tørke ut!

Det er størst sjanse for å redde tannen om den blir satt tilbake på plass i munnen igjen innen 5 minutter. Ikke sløs bort tiden med å finne vann hvis tannen er skitten. Legg den heller i munnen og la spytte rense tannen.

En melketann skal ikke settes tilbake plass, da den kan skade den nye tannen som ligger under.

Bestill tannlegetime

Personalia

Har du vært kunde tidligere?

Er du student?

Ønsket time?